Mediace
... aneb cesta od konfliktů ke spolupráci
Co v současné době řešíte za situace?
-
V práci přijali novou kolegyni na pozici vedoucí oddělení, se kterou mám úzce spolupracovat – spolu jsme si nesedly, ale odcházet z firmy kvůli ní nechci.
-
Sousedům vadí naše zeď, kterou jsme postavili mezi pozemky, ale my chceme soukromí. Stěžují si na nás u všech možných institucí.
-
Rozvádíme se a neumíme už si společně sednout ke stolu a rozumně se domluvit.
-
Nebo něco jiného, kde se s někým nemůžete už dohodnout sami, ale nechcete se soudit.
Co nabízím?
Mediace
Mediace je způsob řešení konfliktu, kdy se 2 strany sejdou a za účasti mediátora nacházejí nejlepší možná řešení.
V jakých případech je mediace vhodná?
Všude tam, kde se obě strany chtějí dohodnout.
V jaké oblasti působím jako mediátor?
-
Pracovní spory - vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, mezi zaměstnanci; mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací
-
Občanské spory - např. sousedské vztahy
-
Obchodní spory - vztahy mezi dodavatelem a odběratelem
-
Spory s veřejným prvkem - např. s orgánem státní správy nebo samosprávy, atd.
Jak probíhá mediace?
-
Jedna za stran mě kontaktujte. Po zjištění okruhu konfliktu já kontaktuji druhou stranu.
-
Pokud mají obě strany zájem, domluvíme se na konkrétním termínu a místu schůzky.
-
Na schůzce nejdříve strany vysvětlí situaci, kterou chtějí řešit (každá ze stran ze svého úhlu pohledu), a za pomoci mediátora řeší jejich situaci s cílem nejít vhodné řešení pro obě strany.
-
Nakonec mohou sepsat mediační dohodu. I tuto dohodu sestavují účastníci mediace spolu s mediátorem a účastníci si dohodu následně odnášejí.
Mediace nabízím dle přání klienta - offline nebo online.
Mediace - Co to je?
Mediace je způsob řešení konfliktu, kdy se 2 strany sejdou a za účasti mediátora nacházejí nejlepší možná řešení.
-
Za dosažení dohody jsou odpovědné strany (NE mediátor).
-
Jedna mediační schůzka je maximálně 3-hodinová. Pokud obě strany chtějí v mediaci pokračovat, domlouvají se na dalším termínu.
-
V případě nedosažení dohody prostřednictvím mediace je vždy možné přistoupit k soudnímu řešení.
Principy mediace:
Dobrovolnost. Po celou dobu mediace jste na mediačním setkání dobrovolně. Pokud nebudete chtít pokračovat, můžete kdykoliv odejít.
Mlčenlivost. Mediátor je vázán mlčenlivostí o skutečnostech, které účastníci řeší v rámci mediačního setkání.
Nestrannost mediátora. Mediátor na začátku mediace prohlašuje, že nezná ani jednu ze stran a není se žádnou ze stran v příbuzenském či přátelském stavu. Pokud je skutečnost jiná, je o této skutečnosti povinen informovat obě strany.
Kdo je mediátor?
Mediátor je člověk, který zná techniky mediace a umí je použít. Dává rámec schůzce a vede strany k řešení. Je nezávislý/ neutrální vůči oběma stranám.
Kde je mediace vhodná?
Všude tam, kde se obě strany chtějí dohodnout.
Výhody mediace:
-
Lze dohodnout v krátkém časovém úseku v horizontu 1 měsíce
-
Výrazně levnější řešení než soud
-
Strany mohou více ovlivnit výsledek
-
Tím, že strany nacházejí nejlepší možná řešení pro obě z nich, mohou spolu po ukončení konfliktu v budoucnu komunikovat.
-
Menší stresová zátěž ve srovnání se soudem
Informace Ministerstva spravedlnosti k mediaci najdete ZDE
První setkání s mediátorem nařízené soudem
Soud může nařídit pouze toto jedno setkání, ostatní setkání jsou dobrovolná
Cílem prvního setkání se zapsaným mediátorem je:
-
Vysvětlit účastníkům k čemu mediace je a jak by jim mohla pomoci
-
Odpovědět účastníkům na možné otázky ohledně mediace.
Cílem prvního setkání se zapsaným mediátorem NENÍ provést mediaci.
Jak probíhá nařízené setkání s mediátorem?
-
Na začátku informuji účastníky o tom, co mediace je, jak probíhá
-
Nechám účastníky, aby mi ve stručnosti popsali jejich situaci a představy o mediaci a odpovídám jim na doplňující otázky.
-
Nakonec nechám účastníky, aby se rozhodli, zda mediaci chtějí.
Příklady z mojí praxe:
Situace: V práci přijali novou kolegyni na pozici vedoucí oddělení, se kterou měla spolupracovat druhá vedoucí oddělení. Obě ženy měly jiný názor na činnosti jimi řízených oddělení a komunikace vázla. Tím se začaly dělat chyby, které doléhaly na zákazníky. Ve firmě měly zájem o obě zaměstnankyně.
Jak klientům pomohla mediace? Pomocí mediačních technik zaměstnankyně hledaly řešení jejich situace. Mediátor jim pomohl najít v čem se shodují a kde mají obě přínos pro firmu.
Výsledek: Obě kolegyně si situaci vyjasnily a našly cestu, jak spolupracovat.
Situace: Manželé na vesnici chtěli na svém pozemku vrtat studnu a sousedé v obci měli velké výhrady a stěžovali si u příslušných státních orgánů. I když stavebníci splnili veškeré podmínky, nebyli schopni se dohodnout se sousedy. Na to, jít k soudu to nebylo, ale zdržovaly je průtahy.
Jak klientům pomohla mediace? Stavebníci a sousedé sešli za účasti mediátora a odborníka na hydrogeologii. Pomocí komunikačních a mediačních technik našli řešení dané situace.
Výsledek: Sousedé porozuměli, že jim žádný problém s touto studnou nehrozí a proti rozhodnutí orgánů se dále neodvolali. Tím stavebníci mohli začít vrtné práce. Dnes mají studnu vyvrtanou a vztahy se sousedy pomalu vracejí do doby před jejich rozhodnutí o vrtání studny.